Budowa będzie dłuższa o rok, znacznie droższa, ale za to lepiej skoordynowana z przyszłym tunelem kolei dużych prędkości – to bilans aneksów do umowy w sprawie budowy łódzkiego tunelu średnicowego. Wprowadzone zmiany wynikają z inflacji oraz problemów z dostępnością materiałów budowlanych i pracowników, ale także z rozszerzenia zakresu o podziemną ścianę wspólną z tunelem dużych prędkości. Koszty z tytułu tej ostatniej modyfikacji pokryje CPK.
Pierwsza zmiana została wprowadzona w celu koordynacji z planowaną budową
tunelu kolei dużych prędkości. Inwestycja, jako część „komponentu kolejowego” Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie prowadzona przez spółkę CPK. Wykonawca budowanego tunelu konwencjonalnego zobowiązał się do wybudowania za komorą rozjazdową stacji Łódź Fabryczna wspólnej ściany, mającej w przyszłości oddzielać od siebie obie inwestycje. Wykonanie tego elementu już teraz ma pozwolić na ograniczenie ilości robót traconych i skrócenie czasu budowy tunelu KDP.
Zmiana taka będzie jednak wymagała wykonania zamiennych projektów budowlanych (w tym – dla komory demontażowej tarczy TBM) oraz wystąpienia o zamienne decyzje administracyjne. Termin zakończenia prac budowlanych wydłużono więc o rok – do 31.12.2024 r. Oznacza to, że znów opóźni się rozpoczęcie ruchu w tunelu (dotychczas planowano, że – po rocznym okresie wyposażania i załatwiania formalności – pierwsze pociągi z pasażerami przejadą tunelem
właśnie w grudniu przyszłego roku). Wynagrodzenie zwiększono w związku z tym z 1,293 mld zł do 1 365 356 422 zł netto. Dodatkowe koszty prac projektowych i budowlanych zobowiązała się pokryć spółka CPK.
Na tym wzrost kosztów inwestycji jednak się nie kończy. W Dzienniku Urzędowym UE ukazały się kolejne dwa aneksy, wprowadzające zmiany wynagrodzenia wykonawcy. Pierwszy z nich zwiększa je o przeszło 45 milionów złotych, do 1 411 207 885,14 zł netto. Drugi wprowadza kolejną, blisko 12-milionową podwyżkę. Łącznie konsorcjum PBDiM Mińsk Mazowiecki oraz Energopolu Szczecin (w upadłości) ma otrzymać za wykonanie wszystkich prac 1 423 082 085,48 zł netto.
Jako przyczynę podano niekorzystne dla firm budowlanych zmiany w polskiej i światowej gospodarce, spowodowane atakiem Rosji na Ukrainę (wzrost cen surowców energetycznych, stali oraz innych materiałów, wydłużenie łańcuchów dostaw i niedobór pracowników). Były to czynniki niemożliwe do przewidzenia w momencie podpisywania umowy (
28 grudnia 2017 r.). Oba aneksy są zwieńczeniem
wielomiesięcznych rozmów PBDiM i PKP PLK na temat waloryzacji kosztów budowy tunelu.