Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Łódzki tunel średnicowy: Trzy aneksy, kolejny rok przesunięcia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
05-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-10-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Łódzki tunel średnicowy: Trzy aneksy, kolejny rok przesunięcia
fot. Roman CzubińskiKomora rozjazdowa stacji Łódź Fabryczna - tu będą zaczynały się oba tunele
Budowa będzie dłuższa o rok, znacznie droższa, ale za to lepiej skoordynowana z przyszłym tunelem kolei dużych prędkości – to bilans aneksów do umowy w sprawie budowy łódzkiego tunelu średnicowego. Wprowadzone zmiany wynikają z inflacji oraz problemów z dostępnością materiałów budowlanych i pracowników, ale także z rozszerzenia zakresu o podziemną ścianę wspólną z tunelem dużych prędkości. Koszty z tytułu tej ostatniej modyfikacji pokryje CPK.

Pierwsza zmiana została wprowadzona w celu koordynacji z planowaną budową tunelu kolei dużych prędkości. Inwestycja, jako część „komponentu kolejowego” Centralnego Portu Komunikacyjnego, będzie prowadzona przez spółkę CPK. Wykonawca budowanego tunelu konwencjonalnego zobowiązał się do wybudowania za komorą rozjazdową stacji Łódź Fabryczna wspólnej ściany, mającej w przyszłości oddzielać od siebie obie inwestycje. Wykonanie tego elementu już teraz ma pozwolić na ograniczenie ilości robót traconych i skrócenie czasu budowy tunelu KDP.

Zmiana taka będzie jednak wymagała wykonania zamiennych projektów budowlanych (w tym – dla komory demontażowej tarczy TBM) oraz wystąpienia o zamienne decyzje administracyjne. Termin zakończenia prac budowlanych wydłużono więc o rok – do 31.12.2024 r. Oznacza to, że znów opóźni się rozpoczęcie ruchu w tunelu (dotychczas planowano, że – po rocznym okresie wyposażania i załatwiania formalności – pierwsze pociągi z pasażerami przejadą tunelem właśnie w grudniu przyszłego roku). Wynagrodzenie zwiększono w związku z tym z 1,293 mld zł do 1 365 356 422 zł netto. Dodatkowe koszty prac projektowych i budowlanych zobowiązała się pokryć spółka CPK.

Na tym wzrost kosztów inwestycji jednak się nie kończy. W Dzienniku Urzędowym UE ukazały się kolejne dwa aneksy, wprowadzające zmiany wynagrodzenia wykonawcy. Pierwszy z nich zwiększa je o przeszło 45 milionów złotych, do 1 411 207 885,14 zł netto. Drugi wprowadza kolejną, blisko 12-milionową podwyżkę. Łącznie konsorcjum PBDiM Mińsk Mazowiecki oraz Energopolu Szczecin (w upadłości) ma otrzymać za wykonanie wszystkich prac 1 423 082 085,48 zł netto.

Jako przyczynę podano niekorzystne dla firm budowlanych zmiany w polskiej i światowej gospodarce, spowodowane atakiem Rosji na Ukrainę (wzrost cen surowców energetycznych, stali oraz innych materiałów, wydłużenie łańcuchów dostaw i niedobór pracowników). Były to czynniki niemożliwe do przewidzenia w momencie podpisywania umowy (28 grudnia 2017 r.). Oba aneksy są zwieńczeniem wielomiesięcznych rozmów PBDiM i PKP PLK na temat waloryzacji kosztów budowy tunelu.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

PKP SA wróci do Ministerstwa Infrastruktury?

Prawo i polityka

PKP SA wróci do Ministerstwa Infrastruktury?

Jakub Madrjas 14 lutego 2024

Tłok w pociągiach do Rybnika i Bohumina pozostanie

Pasażer

Piotrków Trybunalski: Dworzec PKS przeszedł metamorfozę. Dla pasażerów i rolników

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Łódź: Licytuj dla WOŚP i zwiedzaj tunel z ministrem

Infrastruktura

Łódź: Licytuj dla WOŚP i zwiedzaj tunel z ministrem

Roman Czubiński 26 stycznia 2024

Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa

Infrastruktura

Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa

Roman Czubiński 15 grudnia 2023

Pozostałe z wątku:

PKP SA wróci do Ministerstwa Infrastruktury?

Prawo i polityka

PKP SA wróci do Ministerstwa Infrastruktury?

Jakub Madrjas 14 lutego 2024

Tłok w pociągiach do Rybnika i Bohumina pozostanie

Pasażer

Piotrków Trybunalski: Dworzec PKS przeszedł metamorfozę. Dla pasażerów i rolników

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Łódź: Licytuj dla WOŚP i zwiedzaj tunel z ministrem

Infrastruktura

Łódź: Licytuj dla WOŚP i zwiedzaj tunel z ministrem

Roman Czubiński 26 stycznia 2024

Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa

Infrastruktura

Łódź: Obudowa drugiej nitki tunelu gotowa

Roman Czubiński 15 grudnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5